Start SOON begeleidt je bij het omzetten van idee naar concreet ondernemings- en financieel plan voor jouw sociale onderneming
Om deel te nemen aan het traject vragen we je vooraf een pre-scan in te vullen. Dit biedt ons de mogelijkheid van jouw fase in het ondernemerschap in te schatten, en wordt (in combinatie met de after-scan) gebruikt om het traject voortdurend te evalueren en te verbeteren.
Klaar?
Antwoord eerst op deze vragen.
De vragen die volgen zijn een zelfscan. Positioneer je op basis van deze vragen. Geef per element aan waar je vindt dat je nu staat. Zo detecteren we samen je groeipaden.
Je vindt telkens een korte omschrijving van het topic dat aan bod komt in de begeleiding en daarbij enkele stellingen. Kruis telkens aan in welke mate je je kan vinden in de stellingen
Klaar?
Ik heb een goed beeld van de vaardigheden die een ondernemer in huis moet hebben. Ondernemen is een heus avontuur en vergt heel wat vaardigheden. Een strategie uitwerken, communicatie opzetten, producten en diensten ontwikkelen en in de markt zetten, personeel aanwerven en sturen, de cijfers opvolgen, rapporteren naar het bestuursorgaan, … Noem maar op.
Ik heb een goed beeld van de vaardigheden die een ondernemer in huis moet hebben.
2. Impactgedreven ondernemen. Ondernemen doe je vanuit een bepaalde waarde, vanuit een visie op de maatschappij en het verschil dat je daarin wil maken. Je wil de wereld veranderen én een solide inkomstenbasis realiseren. Het ‘impact driven businessmodel’ zorgt er voor dat impact en euro’s samengaan.
3. Financiering Koken kost geld, het opstarten van een organisatie ook. Gelukkig kan je diverse financieringsbronnen aanspreken bij de overheid, “FFF” (Friends, Fools & Family), banken en sociale impactfinanciers.
4. Verdienmodel Tijd voor een reality check met als centrale vraag: Is je sociaal ondernemersidee voldoende rijp om zicht te hebben op het financiële plaatje? Welke middelen en mensen heb je nodig en wat zijn de kosten daarvan? Wat is jouw aanbod waard en hoeveel opbrengsten kan je verwachten? Zijn de kosten en opbrengsten in balans?
7. Good governance Democratische en transparante besluitvorming is inherent verbonden aan sociaal ondernemen. Dus moet je niet alleen de juridische statuten kennen (coöperatie, sociale onderneming, vzw, …) maar ook de werking van het bestuursorgaan, de algemene vergadering en operationele organen heel goed gestroomlijnd krijgen. Elk met een duidelijk rol, verantwoordelijkheden en dus competenties.
8. Maatschappelijke impact Met je sociale onderneming wil je maatschappelijke impact creëren. Maar hoe maak je die impact concreet, tastbaar en begrijpelijk voor jezelf en anderen? Hoe zorg je ervoor dat je ook in je strategie en dagelijks beheer die maatschappelijke impact niet lost? In deze workshop leer je wat impact is en wat niet, hoe je impact inzichtelijk maakt en kan valoriseren.
Omschrijving van de toekomstige impact Kan je al aangeven uit welke objectieve gegevens jouw klanten, doelgroep, overheden, jijzelf, …zouden kunnen afleiden dat jouw toekomstige onderneming impact heeft op de samenleving? Bijvoorbeeld het aantal inclusieve jobs, maatregelen die de kwaliteit van de arbeid verhogen, duurzaam materialengebruik, uitgespaarde CO2, slimme logistieke ketens, educatie van kwetsbare groepen, samenwerken en/of innovatie door de manier van (samen)werken?
BESCHRIJVING SOCIAAL ONDERNEMERSIDEE
De START SOON begeleiding bestaat uit een voortraject en een acceleratietraject.
Je schrijft je in om rechtstreeks deel te nemen aan het acceleratietraject van Start SOON. Hiervoor wordt een toegangsadvies opgesteld en willen we graag begrijpen op welke manier we je tijdens het acceleratietraject best kunnen begeleiden. Volgende criteria zullen bekeken worden:
1. Beschrijving van het idee
2. Aantonen van de motivatie
3. Is er een netwerk beschikbaar?
4. Wordt er sociale tewerkstelling voorzien
5. Welke graad van ervaring?
6. Welke impact wordt verwacht?
Geef een beschrijving van je sociaal ondernemersconcept zodat de jury op basis van jouw informatie kan oordelen of het concept klaar is om onmiddellijk in het acceleratietraject te stappen, dan wel of het nuttig is (wanneer je concept nog onvoldoende ontwikkeld is) om eerst het voortraject te doorlopen.
Een hulpmiddel voor jouw ondernemersidee.
Onderstaande leidraad met vragen is een hulpmiddel en kan helpen bij de verdere concretisering van jouw initiatief. Deze bevat immers alle kernvragen die logischerwijze beantwoord moeten worden in jouw toekomstige ondernemings- en financieel plan.
1. HISTORIEK: WAT IS DE ACHTERGROND VAN JOUW SOCIAAL ONDERNEMERSIDEE?(Vereist) Geef beknopt weer wie de initiatiefnemers van jouw idee zijn en wat hun achtergrond en motivatie was om een idee of concept in te dienen voor het Start SOON acceleratietraject.
Welke ervaring heb je reeds met sociaal ondernemerschap:(Vereist) Welke ervaring heb je reeds met sociaal ondernemerschap:
2. MISSIE EN VISIE: WAT WIL JE BEREIKEN?(Vereist) De missie is het samenvattend antwoord op de vraag in welke richting je jouw organisatie wil sturen. Een goede missie onderscheidt de organisatie van andere spelers op de markt en beschrijft de kenmerken en doelen die het bestaan ervan rechtvaardigen tussen ogenschijnlijk gelijkaardige concurrenten.
• Purpose (waarom)
• Wat we doen
• Hoe we het willen doen
3. Welke impact wil je genereren?(Vereist) Kan je al aangeven uit welke objectieve gegevens jouw klanten, doelgroep, overheden, jijzelf, … zouden kunnen afleiden dat jouw toekomstige sociale onderneming impact heeft op de samenleving? Bijvoorbeeld het aantal inclusieve jobs, maatregelen die de kwaliteit van de arbeid verhogen, duurzaam materialengebruik, uitgespaarde CO2, slimme logistieke ketens, educatie van kwetsbare groepen, samenwerken en/of innovatie door de manier van (samen)werken?
• Voor welke doelgroep?
• Welke criteria wil je opvolgen?
• Wat doe je met de resultaten van de impactmeting?
4. Sterkte / zwakte analyse(Vereist) Geef de drie interne zwakste punten die remmend werken met betrekking tot de oprichting en/of werking van jouw sociale ondernemersidee (bijv. op het vlak van beschikbaarheid en deskundigheid van personeel, kennis van jouw doelgroep, financiële slagkracht, …).
Geef de drie interne sterkste punten van jouw organisatie die kunnen bijdragen tot de oprichting en de werking van jouw sociale ondernemersidee (bijv. op het vlak van beschikbaarheid en deskundigheid van personeel, kennis van jouw doelgroep, financiële slagkracht, …)(Vereist) Geef de drie interne sterkste punten van jouw organisatie die kunnen bijdragen tot de oprichting en de werking van jouw sociale ondernemersidee (bijv. op het vlak van beschikbaarheid en deskundigheid van personeel, kennis van jouw doelgroep, financiële slagkracht, …)
5. Marktanalyse(Vereist) Hebben jullie al zicht op de markt? Is er een marktonderzoek gevoerd? Welke zijn de resultaten? Zijn er al voorbeelden van jouw sociaal ondernemersidee?
6. Marketing/communicatie: aan wie en hoe zal je jouw product/dienst verkopen?(Vereist) Ook in een sociale onderneming moet je jouw product of dienst aan de man/vrouw/gemeenschap brengen, ook al is wellicht het streven naar winst ondergeschikt aan de maatschappelijke doelstelling van jouw project en is jouw klant misschien wel jouw doelgroep of partner. Het marketingplan bespreekt alle elementen die betrekking hebben op het succesvol op de markt brengen van het product of de dienst.
Op welke type klant mikt jouw sociaal ondernemersproject? Wat zijn diens behoeften? Waarom denkt je dat jouw project in een behoefte van dit type klant zal voorzien?
Heb je al zicht op de manier van communiceren, via welke kanalen?
7. Het financieel plan: hoe zal je het betalen?(Vereist) Een evenwichtige financiële structuur is van groot belang voor elke onderneming. Heb je al zicht op het verdienmodel (investeringen, opbrengsten, kosten)?