Start SOON informeert je en begeleidt je bij het omzetten van idee naar concreet ondernemings- en financieel plan voor jouw sociale onderneming
Om deel te nemen aan het traject vragen we je vooraf een pre-scan in te vullen. Dit biedt ons de mogelijkheid van jouw fase in het ondernemerschap in te schatten, en wordt (in combinatie met de after-scan) gebruikt om het traject voortdurend te evalueren en te verbeteren.
Klaar?
Antwoord eerst op deze vragen.
De vragen die volgen zijn een zelfscan. Positioneer je op basis van deze vragen. Geef per element aan waar je vindt dat je nu staat. Zo detecteren we samen je groeipaden.
Je vindt telkens een korte omschrijving van het topic dat aan bod komt in de begeleiding en daarbij enkele stellingen. Kruis telkens aan in welke mate je je kan vinden in de stellingen
Klaar?
2. Impactgedreven ondernemen.
Ondernemen doe je vanuit een bepaalde waarde, vanuit een visie op de maatschappij en het verschil dat je daarin wil maken. Je wil de wereld veranderen én een solide inkomstenbasis realiseren. Het ‘impact driven businessmodel’ zorgt er voor dat impact en euro’s samengaan.
3. Financiering
Koken kost geld, het opstarten van een organisatie ook. Gelukkig kan je diverse financieringsbronnen aanspreken bij de overheid, “FFF” (Friends, Fools & Family), banken en sociale impactfinanciers.
4. Verdienmodel
Tijd voor een reality check met als centrale vraag: Is je sociaal ondernemersidee voldoende rijp om zicht te hebben op het financiële plaatje? Welke middelen en mensen heb je nodig en wat zijn de kosten daarvan? Wat is jouw aanbod waard en hoeveel opbrengsten kan je verwachten? Zijn de kosten en opbrengsten in balans?
7. Good governance
Democratische en transparante besluitvorming is inherent verbonden aan sociaal ondernemen. Dus moet je niet alleen de juridische statuten kennen (coöperatie, sociale onderneming, vzw, …) maar ook de werking van het bestuursorgaan, de algemene vergadering en operationele organen heel goed gestroomlijnd krijgen. Elk met een duidelijk rol, verantwoordelijkheden en dus competenties.
8. Maatschappelijke impact
Met je sociale onderneming wil je maatschappelijke impact creëren. Maar hoe maak je die impact concreet, tastbaar en begrijpelijk voor jezelf en anderen? Hoe zorg je ervoor dat je ook in je strategie en dagelijks beheer die maatschappelijke impact niet lost? In deze workshop leer je wat impact is en wat niet, hoe je impact inzichtelijk maakt en kan valoriseren.
Kan je al aangeven uit welke objectieve gegevens jouw klanten, doelgroep, overheden, jijzelf, …zouden kunnen afleiden dat jouw toekomstige onderneming impact heeft op de samenleving? Bijvoorbeeld het aantal inclusieve jobs, maatregelen die de kwaliteit van de arbeid verhogen, duurzaam materialengebruik, uitgespaarde CO2, slimme logistieke ketens, educatie van kwetsbare groepen, samenwerken en/of innovatie door de manier van (samen)werken?