Op de website van Start SOON verzamelen we bijzondere verhalen en tips van sociale ondernemers. Wat hadden zij willen weten voordat ze aan de slag gingen als sociaal ondernemer?
Een warm welkom voor nieuwkomers – Deel 2
Hans Gruyaert biedt stageplekken aan aan nieuwkomers. Zij kunnen bij meubelatelier en sociale timmerwerkplaats Timmerwerkt een eerste stap zetten op de Belgische arbeidsmarkt. Wij vroegen Hans Gruyaert welke tips hij mee zou willen geven aan sociale ondernemers of ondernemers die nieuwkomers ook een stage- of werkplek aan willen bieden.
1. Goed nieuws gaat te paard
Zorg ervoor dat je werk in orde is. Goed nieuws gaat te paard maar slecht nieuws met de formule 1 wagen. Dus zorg dat je een goed product hebt. Het sociale aspect is mooi maar hiermee overtuig je niet iemand om klant te worden. Voor sommigen is het sociale aspect een reden om met ons samen te werken. Doch is dit alleen niet doorslaggevend.
2. Vraag marktconforme prijzen
Waar zit het verdienmodel?
De eerste vraag die ik mij altijd stel is: waar zit het verdienmodel? Als je je boterham eraan wilt verdienen moet je economisch duurzaam zijn. Vraag daarom als sociale onderneming marktconforme prijzen. Wij zijn ook niet goedkoop maar wij leveren maatwerk.
Mensen kunnen soms denken dat, omdat we sociaal zijn, we goedkoper werk af kunnen leveren. De winst die wij maken als vereniging zonder winstoogmerk (vzw) kunnen wij echter weer investeren in onze onderneming en in onze mensen.
3. Zet je sociale onderneming op de kaart
Investeer vanaf het begin tijd in het op de kaart zetten van je sociale onderneming. Wij hebben het eerste jaar vooral veel energie gestopt om ons voor te stellen aan alle organisaties die bij nieuwkomers betrokken zijn. Na bijna drie jaar zijn wij goed gekend en zijn nu zelfs op het punt dat wij te veel aanvragen krijgen om te kunnen verwerken.
4. Ge pakt de bluts met de buil
De groep nieuwkomers is heel divers. Er zijn mensen die veel steun nodig hebben. Maar er zijn er ook die na 1 maand al renderen als werknemer. Het varieert per profiel. Zo pakt iemand die boekhouding deed in Irak nu bij ons op de computer een aantal dingen heel goed op om werk voor te bereiden.
We hebben veel aanvragen en zoeken nieuwkomers die echt vooruit willen. Wij kijken bij Timmerwerkt na twee weken of er echt interesse is voor het vak bij de mensen die bij ons terecht zijn komen. Maar ook of zij handig zijn en gemotiveerd. In verband met Corona, omdat we genoeg afstand moeten kunnen houden, hebben we de aanvragen voor nieuwkomers en vrijwilligers op dit moment tijdelijk zelfs moeten stoppen.
5. Artikel 60 van de OCMW-wet
De loonkosten in België zijn hoog. Nieuwkomers kunnen bij ons in dienst komen via het statuut onder artikel 60 van de OCMW-wet. Dit heeft als doel om mensen die niet actief zijn op de arbeidsmarkt, terug in te schakelen in het stelsel van de sociale zekerheid en in het arbeidsproces. De nieuwkomers ontvangen op deze manier een volwaardig loon waarbij het OCMW de juridische werkgever is.
6. Mensen zijn ons grootste kapitaal
Het is goed om mensen af en toe een beetje uit hun comfortzone te halen
Ik geloof dat het goed is om mensen af en toe een beetje uit hun comfortzone te halen. Nieuwkomers hebben vaak een klein sociaal netwerk. En ontmoeten daarom meestal enkel mensen met dezelfde achtergrond. Ga een keer met ze naar het frietkot. Wij zijn een keer gaan bowlen bijvoorbeeld. Een eritreeër had het nog nooit gedaan maar bleek een natuurtalent. Zo leer je elkaar op een andere manier beter kennen.
7. Vertel een goed verhaal
Een ding dat zeker goed werkt als ondernemer is om een goed verhaal te vertellen. Wij zijn begonnen met storytelling in de vorm van een podcast: De verhalen achter de meubels. Bij een timmerbedrijf maak je misschien niet meteen de link met een podcast. Toch past het goed bij wat ons als ondernemers drijft. Door het verhaal van onze mensen te vertellen, brengen wij hen en onze klanten dichterbij elkaar.
8. Vraag de juiste mensen om advies
Niet iedereen wil in gesprek met een startende sociale ondernemer
De laatste tip is een belangrijke: Vraag de juiste mensen om advies. In het begin ben ik met veel mensen gaan babbelen over ons idee voor Timmerwerkt. 90 procent van deze gesprekken was teleurstellend door reacties als: ‘Dat gaat toch niet lukken’. Of: ‘Waar komt hij nu mee af..?’ Niet iedereen wil in gesprek met een startende sociale ondernemer. Ook mensen die al lang aan het ondernemen zijn niet. Bedenk dat het gesprek ook een meerwaarde moet hebben voor hen. Als starter kom je met niets in je zakken behalve een idee. Laat je echter niet demotiveren. Zoek door naar de 10% die wel geïnteresseerd is om hier tijd voor te maken.
Heb je vragen voor Hans? Neem gerust contact op.
Ben je op zoek naar ondersteuning bij het opmaken van een ondernemingsplan voor een sociale onderneming? Schrijf je dan snel in voor het gratis begeleidingstraject van Start SOON.