Een warm welkom voor nieuwkomers

Op de website van Start SOON verzamelen we bijzondere verhalen en tips van sociale ondernemers. Wat hadden zij willen weten voordat ze aan de slag gingen als sociaal ondernemer?

Een eerste stap op de Belgische arbeidsmarkt


Bij sociale timmerwerkplaats Timmerwerkt biedt Hans Gruyaert stageplekken aan aan nieuwkomers. Zij kunnen in het meubelatelier zo een eerste stap zetten op de Belgische arbeidsmarkt. Wij vroegen Hans Gruyaert hoe hij op het idee kwam om deze doelgroep te helpen richting de Belgische arbeidsmarkt. En welke tips hij heeft voor sociale ondernemers.

“Mee timmeren aan een warme samenleving”

– Timmerwerkt

Hans: Zelf heb ik veel gereisd en toen ik de wereld inging, ervaarde ik zoveel gastvrijheid en vriendelijkheid. Toen ik daarna alle norse gezichten zag op Noordstation (Brussel), besloot ik nieuwkomers een warmer welkom te geven. Een jaar lang kluste ik met veel plezier aan mijn eigen huis en besloot toen, samen met Olivier Provost (mede eigenaar, Timmerwerkt), deze twee dingen samen te brengen. Ook houd ik erg van reizen en door met nieuwkomers te werken haal je de wereld meteen wat dichterbij jou.

Wat drijft jou als ondernemer?

Hans: Ons uitgangspunt is om burgers en nieuwkomers dichterbij elkaar te brengen. In alle acties die wij ondernemen houden wij dit in het achterhoofd. Of wij nu een keuken plaatsen of een timmerworkshop geven. Het is de bedoeling dat er altijd interactie blijft. De nieuwkomers die hebben meegewerkt gaan dan ook mee of leiden de workshop. Zo dragen wij eraan bij dat vooroordelen worden verminderd. 

Meubels op maat

Het businessmodel van Timmerwerkt

Hans: Wij werken voornamelijk op vraag van particulieren en leveren maatwerk. Denk hierbij aan een keukenkast, kleren- of boekenkast. Tijdens corona blijven de aanvragen binnenkomen. Veel mensen zitten thuis, kijken naar hun oude keuken en denken: hier moet iets aan gebeuren.

Wij zijn echt met 0 euro begonnen en hadden de opportuniteit om een atelier te huren. Na een bepaalde tijd zijn we naar de bank gegaan om te lenen. Om onder andere onze eigen machinepark aan te kunnen schaffen. Met onze cijfers en zonder startkapitaal lukte dat niet. Winwinner heeft ons toen geholpen om bij 10 particulieren een winwinlening te starten. Zij zijn nu onze ambassadeurs. 

Met een kleine 80.000 euro, wij hadden 130.000 nodig, zijn wij daarna naar de bank gegaan. 50.000 konden wij toen bijlenen omdat de winwinlening het risico voor de bank een stuk kleiner maakte: Mochten wij de lening niet terug kunnen betalen dan zou de bank bij deze particulieren een terughaal slag kunnen doen. Wij betalen nu jaarlijks een deel terug met een termijn van 8 jaar.

Sociaal en economisch duurzaam

De scheidingslijn tussen profit en social profit wordt steeds kleiner. Toch heerst de misvatting vaak dat people en planet, het profit gedeelte uitsluiten. Sociaal ondernemers zoals Hans laten niettemin zien dat duurzaam ook economisch duurzaam betekent. 

Hans: In januari 2018 zijn wij begonnen. En de eerste twee jaar zijn financieel moeilijk geweest. Hiervoor had ik ook al andere projecten gedaan met sociale ondernemers waar te weinig een verdienmodel aan gekoppeld was. Daarom hadden wij voor onszelf bewust de keuze gemaakt: we gaan niet op de subsidie tour maar er een verdienmodel aanhangen. Nu zijn wij bijna drie jaar bezig en dit laatste jaar komen wij rond met een man of 6 op de payroll.

Wij willen als sociale ondernemers niet perse groeien in getallen. Evenwel kiezen wij voor de verdieping: in plaats van als doelstelling 40 nieuwkomers te hebben in ons atelier is ons groei scenario om aanstekelijk te zijn. Onze ambitie is om onze manier van werken te verder te verspreiden.

Zijn er algemene criteria waar je als sociale onderneming aan moet voldoen? 

Hans: In een ideale wereld zou het verschil er tussen profit en social profit niet moeten zijn. In het reguliere circuit zit bij de meeste ondernemers ook het hart wel op de juiste plek. Maar bij mij staan van de drie P’s: People, Profit en Planet, People en Planet toch wel echt voorop. Ik geloof dat mensen ons grootste kapitaal zijn en de beste motor voor eender welk soort werk. Het zijn uiteindelijk de mensen die het doen. 

Een inspiratie en mooi voorbeeld is de Turks-Koerdische migrant, Chobani Hamdi Ulukaya, die in Amerika een yoghurtfabriek overnam. Chobani is nu een miljarden bedrijf waarin 30% van het personeel uit nieuwkomers bestaat. En al het vaste personeel heeft aandelen in het bedrijf.

Ook is de Stuyverij een inspiratie voor mij. Zij begonnen met het aanbieden van een locatie waar er enkel ongedwongen contact met de buurt mogelijk gemaakt werd. Nu is deze ontmoetingsplek uitgegroeid tot een plek waar burgers en organisaties elkaar inspireren tot persoonlijke en/of maatschappelijke vernieuwing.

Wat na Timmerwerkt?

Hans: Uitdagingen waar we weleens tegenaan lopen zijn de taal en de werkcultuur. Het efficiëntie denken zit er bij ons in België diep in. Dit is niet overal het geval. Wij koppelen in de werkplaats daarom mensen aan elkaar. Bijvoorbeeld iemand die wat langzamer werkt aan iemand die er wat meer peper in draait.

Er werken met name mannen bij ons. Er is momenteel 1 vrouw bij ons aan de slag. We doen ook moeite om vrouwen en kinderen van nieuwkomers te betrekken in ons verhaal. Bijvoorbeeld door samen te eten. Eten brengt veel trots met zich mee. En er is hier al heel wat gekookt samen. Een avond met allemaal Afghaanse recepten is de perfecte verbinder.

Voor ons is de moeilijkste stap op dit moment: Wat na Timmerwerkt? Wij hebben bijvoorbeeld iemand die vlak na de eerst corona golf is uitgestroomd. Die zit helaas nu nog steeds thuis. Wij engageren ons om partners te zoeken die nieuwkomers verder kunnen helpen.

Mocht je hier ideeën over hebben? Of wil je zelf een sociale werkplaats opstarten? Neem dan contact op met Hans.

Wil je met jouw onderneming ook sociale impact of maatschappelijke winst creëren? Schrijf je dan nu in voor het gratis Start SOON basistraject. Deze gaat opnieuw van start begin maart..