The Golden Circle van Simon Sinek

“People don’t buy WHAT you do, they buy WHY you do it.”

Simon Sinek

Simon Sinek heeft jarenlang onderzoek gedaan naar het succes van leiders en bedrijven over de ganse wereld. 

Bedrijfsleiders wisten steeds te vertellen welke producten en diensten ze aanbieden. Ze hadden een hele reeks commerciële argumenten om de klanten te overtuigen om hun product of dienst aan te kopen.

Maar de werkelijke reden, waarom ze dit product of dienst verkopen, konden de ondernemers niet aangeven.

Een ondernemer weet waarom.

Net dat maakt het verschil tussen een succesvolle en een minder succesvolle onderneming. Succesvolle ondernemers kunnen je glashelder vertellen waarom ze een bepaald product of dienst in de markt hebben geplaatst. Wat een ondernemer drijft is hét vertrekpunt van een succesvolle onderneming.

Een sociale ondernemer wil maatschappelijke winst

Voor een sociale ondernemer is het nóg belangrijker om te kunnen vertellen waarom hun product of dienst bijdraagt tot het oplossen van een maatschappelijke uitdaging. Veel sociale ondernemers hebben een sterke persoonlijke motivatie om bij te dragen aan een betere samenleving. Bijvoorbeeld minder armoede, tewerkstelling voor vluchtelingen, zelfstandig wonen voor mensen met een beperking, gezonde lucht voor iedereen, . Een sociaal ondernemer weet te vertellen wat de winst is van hun product of dienst voor de samenleving. 

Wat is jouw waarom?

We vragen jou als kandidaat-deelnemer aan Start SOON om aan te geven waarom jij een sociale onderneming wil starten. Maar ook: hoe jij jouw sociale onderneming in de wereld zal zetten. En wat – welke producten en diensten – je wil aanbieden.

Waarom

Geef aan waarom je een sociale onderneming wil oprichten, wat je gedrevenheid, wat je motivatie is. Geef ook het maatschappelijk probleem weer waarvoor je met een sociaal ondernemingsmodel een oplossing wil bieden.

Hoe

Geef het proces van je sociale onderneming weer. Wat moet je allemaal doen om een oplossing te bieden voor het maatschappelijk probleem. Wat gaat jouw sociale onderneming uniek maken en onderscheiden van andere initiatieven.

Wat

Welke producten en diensten gaat jouw sociale onderneming aanbieden om een oplossing te bieden voor het maatschappelijk probleem?