Tips bij het schrijven van jouw WHY

Hoe zorg je ervoor als startende sociale ondernemer dat jouw organisatie of initiatief eruit springt tussen dat van concullega’s? Raak mensen met jouw WHY en zorg ervoor dat zij jouw initiatief of organisatie beter onthouden.

Als je je wilt inschrijven voor het begeleidingstraject voor sociaal ondernemers Start SOON, wordt gevraagd wat jouw WHY is. Dit is wat jou als ondernemer drijft. Deze Waarom vraag beantwoorden klinkt misschien vanzelfsprekend. We hebben echter gemerkt dat dat niet zo is. 

Start met jouw Waarom (WHY)

Veel organisaties of initiatieven beschrijven eerst wat zij doen of in welke sector zij actief zijn. Deze vraag is, als je kijkt naar de Golden Circle van Simon Sinek, dan ook het makkelijkste te beantwoorden. Hoe en Waarom is een stuk moeilijker. 

Het is natuurlijk belangrijk om te kunnen vertellen wat je doet en hoe je het doet. Maar Waarom je het doet is hét vertrekpunt is van een succesvolle onderneming.​ Met de volgende tips hopen we dat je deze vraag makkelijker kunt beantwoorden.

Enthousiasmeer mensen met jouw WHY

Door te communiceren aan klanten wat jouw aanbod is, ben je rationeel bezig. Logische argumenten of pure ratio motiveert mensen echter minder snel. En laat niet gauw een grote indruk achter. Mensen zullen jouw onderneming dus minder goed onthouden op basis van feiten. 

Maar hoe onderscheid jij je dan van de organisaties of initiatieven van concullega’s die hetzelfde doen? Je kunt natuurlijk zeggen dat je de beste bent. Maar bewijs dat eens. 

Enthousiasmeer mensen daarom met jouw WHY, jouw persoonlijke verhaal, met het belang van jouw initiatief of organisatie. Jouw WHY inspireert. Een emotie die je bij mensen teweeg brengt zullen zij niet snel vergeten. 

Jouw beweegreden

Jouw WHY is een inspirerende beweegreden (Purpose) waarom je organisatie of initiatief bestaat. Het is het hogere doel van je organisatie. Ofwel: ‘The reason you exist beyond making money’.

  • Waarvoor sta jij ’s morgens op? 
  • Waarom doe je wat je doet en ben je met dit initiatief aan de slag gegaan?

Neem mensen mee in je verhaal

Voor iedereen die een belang heeft bij jouw organisatie of erdoor beïnvloed wordt (stakeholders) is het essentieel om te weten Waarom dit verschil maken voor jou zo belangrijk is. Neem mensen mee in je verhaal. Door mensen te raken met jouw WHY gaan zij een emotionele band aan met jouw initiatief of organisatie. Zo zullen ze jouw initiatief of organisatie meteen ook beter onthouden. 


Wil je met jouw onderneming ook sociale impact of maatschappelijke winst creëren? Schrijf je dan nu in voor het gratis Start SOON basistraject.

Tip: Lees nog eens opnieuw jouw Waarom. Hoe motiverend of inspirerend is deze? Zullen mensen jouw WHY snel vergeten?

Waarom

Je WHY is je purpose en een inspirerende beweegreden. Het is de reden waarom je een bepaalde impact wilt bereiken.

Je WHY benoem je best voordat je beschrijft welk probleem je oplost en hoe je daar gaat komen. Als je kijkt naar de cirkel werk je dus van binnen naar buiten.

Hoe en Wat

Je Hoe (missie) en Wat (de waarden van je onderneming) bepalen de weg die je bewandeld om jouw impact te bereiken. Hierover een andere keer meer.

Laat je inspireren door andere purpose statements

Voor een sociale onderneming is het extra belangrijk om de beweegredenen goed te beschrijven. Frankwatching gaf een aantal voorbeelden van WHY of Purpose statements:

  • LEGO: ‘Bouwers van morgen inspireren en ontwikkelen’
  • IKEA: ‘Creating a better life for many people‘.
  • Tesla: ‘To accelerate the world’s transition to sustainable energy’.

Lees ook: 

https://www.outsource.be/communicatie/waarom-start-with-why-van-simon-sinek-een-meerwaarde-is-in-je-communicatie-en-pr/